Myslivost a lov - tradice a zvyky



Vkládat příspěvky mohou pouze přihlášení uživatelé. Taky se mohlo stát, že Vám byl zamezen přístup pravděpodobně z důvodů porušení pravidel slušeného vyjadřování v příspěvcích. Přihlásit se....

Autor: Josef Šůna | 07.10.2011 13:29
Pro dědu, příslušník se jménem od K, víc nevyluštím mě v roce 1975 zapisoval kulobrokové hlavně ZH, a tu kulovnici pokud to čtu dobře v roce 1979 Franc. Pro zajímavost je to celopažbená zetka 7 z roku 1945 a lovím s ní dosud a věřím, že poslouží i synovi. Později jsem se přestěhoval na strakonicko a když začaly první zbrojní průkazy (před rokem 1989), tak mě vždy příslušník na zbraních upozorňoval, že bych měl jednu prodat, ale jenom upozorňoval.

Autor: Jan Rys | 07.10.2011 13:21
Osobně si myslím, že ta část našich mysliveckých tradic, která pojednává o tom, zda se nosí klobouk nebo čepice, zda se říká dosled nebo dohledávka, nebo zda se zvěř na výřadu pokládá na tu či onu stranu, není to nejpodstanější.
Za podstatnou a jedinečnou pokládám naši tradici chovu zvěře ve volnosti. Nemám příliš poznatků z ciziny, ale domnívám se, že je to fenomém pouze střední Evropy. Tedy v době vzniku, t.j. ve středověku. Je mi známo, že v současnosti jsou i v Africe lovecké farmy, které pěstují zvěř pouze za účelem lovu. Tedy podobně jako u nás na feudálních panstvích.
Za pozoruhodné považuji, že tuto tradici nespochybnil zatím žádný politický režim, i když dnes je akcentován ekonomický aspekt, podobně riskantně jako dříve politický aspekt.
Za vážné ohrožení této tradice považuji však aktivity různých zelených spolků, které v myslivosti, respektive v chovu zvěře ve volnosti, vidí narušení přirozených biologických vztahů v přírodě. A nalézají stále více ochotných jim naslouchat.

Autor: Fesoj | 07.10.2011 09:41
Tak vidíš, Milane, že jsme se nakonec shodli. A že někdy mladí opakovaně dělají blbosti po starých a říkají tomu tradice, v tom se asi shodujeme taky. A ještě k tradicím jako takovým - já například jsem "hluboce věřící ateista" a přesto uznávám kult sv. Huberta včetně svatohubertských mší a vážím si Řádu sv. Huberta a činnosti střílejícího faráře Otce Korneka za to, co pro propagaci naší české myslivosti udělali a dělají stále.

Autor: Milan Soukup | 07.10.2011 06:45
Fesoj - souhlasím, smyslem mého rýpnutí bylo jen naznačit, že výraz "jezdili se k nám učit" je možná poněkud přehnaný :-), že se zahraničním poplatkovým lovcům u nás většinou líbilo, asi vystihuje líp situaci. Nehledě na to, že v té době byly u nás stavy zvěře, která u nich nebyla, vysoké a to bylo pro ně taky atraktivní. Ale pořád to byl poplatkový lov. Stejně tak může být pro českého myslivce atraktivní lov zvěře v zahraničí, ze stejných důvodů. Někdy to na mě dělá dojem, že žijeme poněkud uzavřeni v našem českém kotlíku a tak nějak nevidíme, že i ve světě kolem nás se v některých věcech posunuli trochu víc dopředu než my:-). A zrovna tradice a často konzervativní až dogmatické setrvávání na nich nám občas neumožňuje se rozhlédnout kolem a převzít to dobré.
Nedělám si iluze, že ve Francii jsou zas takoví dobráci, prostě pod ekonomickým tlakem v zemědělství, při nesmyslné dotační politice EU a řadě omezení atd. farmáři začali hledat nějaký nový způsob jak docílit ekonomické stability a koroptev prostě měla náhodou to štěstí :-), že vznikl tento program:-). Zrovna knihy V.Paulišty jsou velmi dobrým příkladem toho, jak odlišně se k lovu či myslivosti v různých zemích přistupuje včetně tradic. MS

Autor: Fesoj | 07.10.2011 03:26
Pro Josefa Šůnu a Dědu z lesa - zažil jsem něco podobného. Kamarád v r. 1977 po všech tahanicích získal nákupní povolení na kulovnici, jenže v krámech žádné nebyly. Když jsme marně objezdili a obtelefonovali celý Východočeský kraj, nakonec mi ten kamarád povídá : Já bych o kulovnici věděl, chlap ji prodá za flašku rumu - ale má to dvě vady... Zaprvé mě upozornil, že má vystřílený lauf, trefuje prý 1. ranou tak do 50 m a další jdou bůhvíkam. Říkám, že to je detail, lauf se nechá vyměnit - a ta druhá zrada ? Flinta prý není v evidenci... Majitel ji chtěl prodat. Dal ji do komise, dostal na to potvrzení a na základě toho potvrzení mu ji vyškrtli z lov. lístku a dostal nákupní povolení na novou. Jenže tu starou mu po půl roce vrátili jako neprodejnou a už ji má 5 let doma načerno... Tak hned do krámu pro rum a s rumem pro flintu. Npor. Kotyza, který tehdy v Rychnově n.Kn. šěfoval na zbraních a byl taky myslivec, to vyřešil rozumně, celkem to kamaráda přišlo na 4 dvacetikorunové kolky : 1. za původní nákupní povolení, 2. za zapsání zbraně do LL, 3. za nákupní povolení na novou hlaveň a 4. za další zápis. A původního majitele si Kotyza pozval na kobereček,
tam ho spucoval a dal mu nějakou pokutu za nedbalost. A taky to mohl řešit odebráním loveckého lístku a stíháním za nedovolené ozbrojování... Jenže to nebyl jen policajt, ale především člověk, kterého jsem si vážil a považoval jsem za čest, když jsem pod ním mohl nakonec pár let sloužit.

Autor: Fesoj | 07.10.2011 02:27
Milane - vycházím z knih p. Paulišty, který to popsal na více příkladech - zejména se jednalo o tradice, kynologii a také o chování myslivců k sobě vzájemně.Pokud si vzpomínám, tak jeden Francouz řekl :"Ve Španělsku přijedeme, postřílíme, zaplatíme a tím to končí, ale u vás v Československu prožíváme ještě něco navíc". A abych uvedl i něco z vlastní praxe - po maturitě jsem nastoupil do vyhrazené honitby - bažantnice MZVž - v Kladrubech n.L. První hon byl vládní, tehdejší ministr zemědělství jej nabídl presidentovi republiky L. Svobodovi, který si také zval hosty. Bylo tam spousta papalášů z vlády, ÚV KSČ a kdoví odkud - ale až na pár výjimek se k nám jako personálu chovali hůř než šlechta k poslednímu slouhovi... Druhý hon byl prodaný Francouzům - a to byla úplně jiná atmosféra ! Oni byli platící hosté, my personál - ale na poslední leči jsme se bavili, pili, zpívali a tancovali jako rovní s rovnými a právě to se těm Francouzům na tom honě líbilo ze všeho nejvíc, protože něco takového u nich doma ani nikde jinde nezažili. A s těmi koroptvemi máš bohužel pravdu - jenže jsme asi nepoučitelní.A netýká se to jen koroptví. Holt to asi neumíme vzít za správný konec. Francouzským myslivcům se podařilo vštípit do podvědomí široké veřejnosti heslo : Kde nepřežije koroptev, tam nepřežije ani člověk. Kdežto u nás je veřejnosti vštěpován všemi médii názor, že myslivec je něco jako relikt z doby kamenné, chráníme šumavského kůrovce a spousta "ochránců přírody" by nejraději vystřílela kamzíky v Jeseníkách jako nepůvodní druh. A to snad po nás nechce ani EU. Dnes už ani nejde o to, aby byla "lidová" myslivost, ale aby byla vůbec nějaká a nebylo to jen o lovu a o penězích.

Autor: Milan Soukup | 07.10.2011 01:15
Fesoj - tak to slyším poprvé, že se k nám ze Západu učili jezdit, jak by se měla myslivost správně dělat. Prosil bych nějaký konkrétní a doložitelný případ.
Pravda je, že jsme prodávali (ČSSR) odchycené zajíce např. do Francie. Za tzv. tvrdou měnu, aby měla pracující třída na pomeranče a banány :-). A kde jsme dneska? Odpovím si sám:-). Krom toho, že jsme v ......, tak se můžeme mimo jiné jezdit učit do Francie, jak se to dělá s koroptvema.
S tou EU ale musím souhlasit.
M

Autor: Fesoj | 07.10.2011 00:51
No, já si myslím, že jak za první republiky /kterou nepamatuji/, tak za lido demo soc režimu, v němž jsem se narodil a vyrůstal, tak dnes to bylo, je a bude především o lidech, jak to pěkně napsala Erika. A je fakt, že blbec zůstane blbcem za každého režimu... Můj bývalý tchán, bezpartijní myslivec z povolání, jednou někdy na přelomu 70. a 80. let přišel ze schůze MS celý špatný. Že prý to u nás bude jako v NDR, že se budou muset flinty odevzdat na národní výbor, že to prý už je jisté - a co já jako policajt sloužící v Praze o tom vím bližšího ? Tak jsem dědovi poradil, aby těm, kdo tohle roztrubují, pohrozil možností trestního stíhání za šíření poplašné zprávy. "Ale vždyť s tím přišli komunisti, probírali to na stranické skupině, že prý to je politická otázka"" říká děda."Tak to vem taky politicky a řekni těm pitomcům, že by to bylo odbourávání socialistických vymožeností pracujícího lidu" já na to. No a proti tomu nakonec nikdo nenašel žádný argument a soudruzi ze stranické skupiny byli u všech oprávněně za blbce. Tím samozřejmě nechci říci, že by se zejména za normalizace nenadělalo spoustu svinstva, že by se nenašli lidé, kterým i po myslivecké stránce minulý režim krutě ublížil - ale když se na těch 40 let totality podívám jako na celek, byli jsme myslivecká velmoc a ze Západu se k nám jezdili učit, jak by se měla myslivost správně dělat. Z mnoha důvodů bych nechtěl, aby se ta doba vrátila, ale je fakt, že v myslivosti nám SSSR ani zdaleka nenařizoval tolik blbostí, jako dnešní slavná EU. A i dnes ještě existuje myslivecké kamarádství, kde jeden druhému pomáhá a třeba ho i bezplatně pozve na jelena. Právě to kamarádství, ke kterému přispívá mimo jiné i tohle fórum, já osobně považuji za jednu z nejkrásnějších tradic. A tak to má byt, tak je to spravne...

Autor: rici czech | 06.10.2011 19:36
Já se přikláním k názoru Honzy S.Posuzovat tradice lze shrnout na 3 období.To první bylo za první republiky kde se tradice dodržovaly tak na velkých panstvích a velkostatcích.V obyčejných selských honitbách a pronajatých revírech se asi moc nedodržovaly.Mohu doložit několika fotografiemi kde jsou lovci sice ustrojeni včetně vázanek a kravat ale v čepici golfovce a civilním šatstvu.S výřady drobné si také hlavu nelámali a jedna fotografie se 3 ulovenými srnci na jedné hromadě a přes ně 3 flinty mluví asi za vše:-)Podotýkám ,že to byla honitba v té době v našem kraji velmi uznávaného člověka u kterého můj děd dělal tehdy přísežnou stráž.Druhé období "socialistické" myslivosti se postupně formovalo do nějakých regulí se všemi pozitivy i nešvary do podoby která z části přetrvává do dnes.No a to třetí období po sametu hezky popsal Honza takže není co dodat.Můžeme si koupit jakoukoli flintu střelit jakoukoli zvěř ale za kamarádství si už většinou nic nestřelíme:(

Autor: Josef Šůna | 06.10.2011 14:32
Dědo, jak se jmenoval opravdu nevím, mám ale schovaný starý lovecký lístek a tak se schválně podívám, jenom si pamatuji, že rukopis byl jako od prvňáčka. Opravdu to tak bylo a bral jsem schody po čtyřech (ty kolky se daly koupit o patro níž). Aby tomu kolegové rozuměli, když otec zemřel byl jsem jako "absík" na vojně (opět pro mladší absolvent vojenské katedry na vysoké škole). Maminka úředně zdatná mě vyřizovala nákupní povolení, doporučení od MS, od občanského výboru atd. a když jsem přišel z vojny a šel na VB tak tam nic neměli. To nechám bez komentáře, na druhou stranu se mě ten náčelník zeptal kde kulovnice a já řekl, že doma ve skříni a nebylo z toho nic.

Autor: Děda z lesa | 06.10.2011 13:09
Josefe, hezky jste mi připomněl legendárního náčelníka zbraní a střeliva v Plzni, majora Zděnka K. (jedná-li se o něj).
V r.1972 jsem u něj získal tehdejší nákupní povolení na kulobrok a v r.1974 povolení na kulovnici se slovy : běžte si pro peníze a pak se tu stavte pro povolení, ať vám ji ještě nakonec neprodají...

Autor: Josef Šůna | 06.10.2011 11:07
Nekamenujte kolegu Slavětínského, asi jsem zažil podobnou myslivost jako on a nebyla špatná ať již jde o vyžití či tradice. A z dnešního pohledu vidím pouze pozitiva. Na to horší si přímo nevzpomenu. Je to jako když vzpomenete na vojnu. V reálu za moc nestála, ale vzpomínáte jen na to dobré. Nebyl jsem v té době ani ve straně, měl jsem zřejmě štěstí a v Plzni jsem měl kulovnici téměř od začátku myslivcování (1973), po otci jsem zdědil kulovnici v roce 1978 a světe div se od toho roku jsem měl dvě a to bez strany a známostí, jen byl na VB normální člověk a řekl mi " upaluj si kluku koupit kolek než si to rozmyslím". Bratranci v Jižnich Čechách naopak neměli žádnou. Rovněž jsem zažil, že před čl. schůzí řekl klasický dělnický myslivec " to musí napřed probrat stranická skupina". Na druhou stranu jsem jako kluk, když jsem byl na čl. schůzi s otcem zažil jak se do krve hádají prvorepublikoví myslivci o prkotiny, jak kdyby šlo o život. A opět na druhou stranu jsem zažil poslední leče, výročky a dodržování tradic jako již asi dnes nezažiji. Možná je to, ale poze ten odtaženej pohled přez ta přešlá léta. Na závěr řeknu, že všechno dělají lidé a jenom na nich bude jaká bude myslivost. Je hrůza z otevření zákona a snížení výměry honiteb. Jenže to může být i dle současného znění a opět případnými inyciátory budou opět ve většině případů právě sami myslivci. A již opravdu končí myslivosti zdar Josef Šůna

Autor: Milan Soukup | 06.10.2011 10:57
Stejně jako Zdenda Ondruch si myslím, že se vyvíjí nejen český jazyk. Dohady o to, jestli řeknu slovit/ulovit jsou marginální, v dnešní době má myslivost úplně jiné starosti a priority (což ovšem řada jedinců tak nějak odmítá vzít na vědomí:-) a tak se rochní v těhle drobnostech, přičemž zásadní věci jim trochu unikají). Když řeknu slovit (a mě to tahá za uši stejně jako pěstovat faunu:-)), tak jsem tím nikoho nepoškodil, nájem za honitbu se kvůli tomu nezvýší, krmelec za mě nikdo nepostaví a v zimě za mě nikdo kvůli tomu nenakrmí a na výši škod to vliv nemá. Měl jsem možnost trochu poznat náhled na lov a zvěř v několika dalších zemích, to že k tomu někde přistupují jinak, ještě neznamená, že to dělají špatně nebo že myslivost, tak jak je chápána ve středoevropském, řekněme tradičním regionu, je automaticky lepší. Je to vždy v souvislosti s nějakým historickým vývojem, ekonomickými a sociálními aspekty atd. MS

Autor: M.Bergman | 06.10.2011 10:55
Jak už napsala Erika - vše je o lidech, a to platí a bude platit i v budoucnu. Po nějakých 30-ti letech co se v myslivosti pohybuji mohu konstatovat, že tam, kde ve sdruženích byli a i dnes zůstali či přibyli slušní lidé se za ta léta moc nezměnilo, myslivost a hlavně vztahy zůstaly hezké a férové i přes to, že dnes je to o penězích více, než dřív. A stejně dnes jako dříve stačilo mít ve sdružení pár hajzlíků a myslivost se vytratila jak pára nad hrncem. Takže svoji pravdu bude asi v tomto tématu odvozovat každý ze svých vlastních zkušeností. A tradice ? Co jsou to za tradice, které nemají ani stovku let? Spíše zvyky, a ty bývají místo od místa často odlišné. Nebuďme ortodoxní a nesnažme se o násilné implementace toho, co někdo napsal a co pak vyžaduje za jedině správné. Spíše bych sázel na to, co v tom kterém MS opatrují a přenášejí do současnosti ze své vlastní historie a své nástupce si formují zejména tím, jak se sami chovají.

Autor: Zdeněk Ondruch | 06.10.2011 09:50
Pánové, český jazyk se neustále vyvíjí, tedy i v myslivosti.Copak hovoříme češtinou jako za Jana Nerudy? Z

Autor: Ivo Ondráček | 06.10.2011 09:33
Ps.: Po tom, co jsem se překonal v délce příspěvku se ještě doplním. Síto zkoušek uchazečů o první lovecký lístek, prostě "myslivecké zkoušky", projde prakticky každý na první pokus. Co jsem viděl, nevadí, že řadíte mezi norníky kokršpaněla a baseta čili vůbec nevíte co melete. Nevadí, že o zvěři mluvíte stylem: Zajíc polní...hmmm...je hnědý...hm....žije v lese a na poli...hmmm....váží dvě kila...eee....eee...hm.... Nevadí, že o tradicích a mluvě namáte páru. Zkoušky vám stejně dají.

Netvrdím, že u mysl. zkoušek by měl adept vést odborné zamyšlení nad problematikou stagnace populace zajíce polního s přihlédnutím k predačnímu tlaku a nevhodnosti časového ukotvení sečení luk a jetelin. Na tohle přijít máte léta času, ale aspoň ten základ kdyby byl.
Protože pak navštívíte myslivost-lovectví a 50% úlovků je na levém boku. A právě to, že zvěř se pokládá na pravý bok je TO MÁLO co si máte nechat na kurzu natlouct do hlavy. Jak říkám, aspoň ten základ...:)

Autor: Ivo Ondráček | 06.10.2011 09:16
Tak já rovnou drze chytím za slovo Milana Soukupa: "...ale co se tradic v myslivosti týká, tak přínos těch 40 let je naprostá nula." Když si to převedu na mysliveckou mluvu, všude kolem sebe vidíte nezměrné úsilí posunout se dál. Např. nahradit krkolomné slovo "dosledovávat" jednoduchým a uchu libým "dohledat". Mluva nemluva, "dosledoVÁVÁNÍ" vidu nedokonavého je hrozné slovo! Rovněž už jsem tu kdysi rozebíral bitvu mezi LOVU ZDAR! x LOVCŮV DÍK! x LOVU DÍK! Zdrcující argumentace zadupala do země jakékoli děkování lovci nebo samotnému lovu. Že takto blahořečíme a zdravíme samotný lov nikoho nepřekvapuje. Podle mě by bylo logičtější děkovat a pozdravit ulovenou zvěř tedy např. SRNCI ZDAR! JELENU ZDAR! To je jen nápad. Myslivecká mluva je dědictví útsní lidové slovesnosti. Takže by se MĚLA neustále vyvíjet a měla by nová slovní spojení brát v potaz. V odborné publikaci by pak mělo být zmíněno: Na Vysočině je raritně provolání "Lovu zdar!" vytlačováno v rámci republiky netradičním "Lovcův dík!"

Myšlénka? Nemůžeme si stěžovat na stagnování mysl. zvyků a mluvy, když se histericky bráníme jakémukoli jejímu vývoji. Když se nad tím zamyslíte, je to pak uplný nesmysl a k žádnému posunu ani dojít nemůže. :)
Český jazyk sleduje ostřížím zrakem jakékoli nové výrazy užívané širokou vrstvou obyvatelstva. V oficiálních publikacích najdete bez potíží slova, jako je počeštělé vygooglovat, čeknout nebo hovorové Čau, ahoj. Moment, proč tam uvádí čau a ahoj, vždyť jediné správné je přece dobrý den ne? :) Ano, protože je to hovorová mluva. Možná by nebylo na škodu mít také mysliveckou mluvu spisovnou a hovorovou. Některá slova by pak postupně a nenápadně přecházela ze škatulky hovorové do škatulky spisovné. Jsem na 90% přesvědčen, že v roce 2050 si v novém vydání knihy Česká myslivost oficiálně přečtu mnohá sousloví, která jsou dnes "kacířská". Třebas ten Lovcův dík!

Pokud ne, myslivecká mluva je mrtvý jazyk stejně jako latina.

Ke srovnání současné situace a historií, kterou jsem sledoval z kočárku... Nelze se divit, že není přísun desítek nových členů do myslivosti. Dříve se dělaly myslivecké brigády, oprava stavba mysl. zařízení, přikrmování zvěře, vypouštění drobné, lov škodné, pořádání honů atd. Oproti tomu dnes: dělají se myslivecké brigády, opravují se a staví nová myslivecká zařízení, přikrmuje se, vypouští se, škodná se loví, hony se pořádájí atd. jen s pár rozdíly. 90% škodné je hájené a jsou jí neuvěřitelné stavy. Oproti tomu drobné je o 90% méně a veškeré snahy o zvýšení stavů mají mizivé výsledky. Ve výsledku: za stejné množství aktivit a vynaložené práce jako "tehdá" jste odměněni nulovými výsledky. Pusťte si padesát koroptví, káňata vás budou blahořečit. Moment, káňata přece koroptve neloví...haha.

Autor: Erika Doležalová | 06.10.2011 09:11
Ono je to vždycky o lidech. Já patřím - zatím ještě :-) - k té mladší generaci (ikdyž se říká, že člověk je mladej jen do dvaceti, pak stárne :-) a myslivosti se věnuju poměrně krátce (4 roky). Za tu dobu jsem poznala myslivce dobré i horší, stejně jako asi narazíte na výborného doktora a fušéra nebo zodpovědného řidiče a piráta silnic.. Peníze jsou mocná zbraň, ale i mezi těmi movitějšími existují tací, kteří nechtějí vystřílet revír jen proto, že "si to zaplatili" (ale je jich menšina, samozřejmě). U nás v rodině nebyl myslivec nikdo, jen můj strýc, ale že bych sním od mala chodila do lesa, to ne. Takže ani pořádně nevím, kde se ve mě vzala láska k lesu, zvěři a v neposlední řadě i lovu. Přírodu jsem měla ráda od mala, zatímco jiní běhali po diskotékách, já po lese :-) Nikdo mě nikdy k myslivosti nevedl, adepturu jsem absolvovala asi tak, že jsem chodila na schůze, brigády, jako honec na zaječí hon a jinak se mi nikdo nevěnoval. Dodnes nevím, kde jsou hranice onoho revíru :-( V zimě jsem si sehnala seno, jádro a 3x týdně šlapala 2 kilometry od autobusu k přidělenému krmelci. Každý rok na Štědrý den nakoupila jablka a mrkev a zajela do oblíbeného lesa obejít krmelce. Tam se to asi začalo nějak probouzet :-)
Myslím si, že jsem dobrý myslivec, zodpovědný a poctivý. K přírodě a zvěři vždy přistupuju jako host, ne jako Pán. Tradice a zvyky jsou nádherné a snažím se je poctivě dodržovat (až na jeden - óó neukamenujte mě - nenosím ten proklatý klobouk! :-) Když jsme odváželi mého prvního jelena, vynutila jsem si okamžitě zastavit a jelena otočit, protože bych nepřenesla přes své myslivecké srdíčko, že byl původně otočen tak, že se "neloučí" se svým domovem :-)
Je to o lidech a zase jen o lidech. Revíry, flinty, hadry nebo prachy, to s tím vším samozřejmě souvisí, ale ten základ je v nás samotných. Jak k myslivosti přistoupíme, taková bude. My sami jednotlivci neovlivníme celou myslivost, pořád budou mezi námi ti, co po zvěři šlapou nebo do ní kopou, když to není trofej podle jejich gusta, ti, co ji nepůjdou hledat, když nezůstane v ohni, ti, co budou praktikovat "všichni jsme si rovní ale někteří jsme si rovnější"... To nás ale nenutí "jít s davem" a být stejní. Ikdyž třeba bude postupem času myslivost horší, budu mít dobrý pocit, protože budu vědět, že za sebe se stydět nemusím..

Autor: Jan Slavětínský | 06.10.2011 08:24
Jéje, jak se hnula diskuse. Chlapi vždyť já jsem pouze napsal, že se mi ta dřívější myslivost líbila víc, že byla klidná,bezstarostná,levná a relaxační.V mých očích. A zvyky? Výřad,troubení ,nástup, předání úlomku,soudy atd. to se u nás praktikuje dodnes, tak že v tomto směru žádnou změnu za tu dobu nevidím.Změnu vidím pouze v lidech, v jejich chování,mluvě a jak dnes všechno válcují prachy.Flint sice můžeš mít plnou skříň,ale zase nemáš kam do revíru nebo si zaplať příspěvek na podporu sdružení a myslivosti ,který je 30,50,80 tis. na rok a dostaneš povolenku.Zvěř budeš lovit pouze takovou a v počtu, kolik peněz si vložil na hromadu.Existuje to ! Nebo kdo sponzoruje chod a náklady spolku, tak si loví co chce a kolik chce. Ostatní mlčky stojí a jsou rádi, že se alespoň projdou s flintou po lese. Našla by se spousta nešvarů ,které dnešní doba zatáhla do naší myslivosti.Myslím si, že to není diskuse odkloněná od tématu. Tohle mi na naší myslivosti vadí. Vadí to mě, někomu možná ne, ale to je jeho právo na vlastní názor. V pohodě. U tohoto tématu záleží ,pod jakým úhlem se na tu naší českou myslivost díváš a jak se o ní začne diskutovat. Lovu.

Autor: Ellhenicky | 06.10.2011 08:16
Pro Břéťu.Ono je něco jiného, když člověk studuje a nemá žádné povinnosti.U nás máme ve stanovách přijetí nových členů, kde jsou určité podmínky a jedna z nich je trvalé bydliště v působnosti MS a tací zájemci jsou zpravidla přijati bez problémů.Také zde máme několik vysokoškoláků , kteří byli přijati a po počátečním elánu se jejich činnost zcvrkává na základní povinnosti.Dříve se spousta práce pro myslivost,včetně brigád pro zemědělce, dělala automaticky a nikomu to nevadilo.Nyní se od toho ustupuje a dělá se jen to, co se musí.Myslivost ve většině MS již není o "masu",plné mrazáky masa je utopie.

Autor: Milan Soukup | 06.10.2011 08:04
Když pominu odchýlení od původního tématu či dotazu, a když už se začalo řešit srovnání myslivosti dnes versus v době komunistického režimu, tak já osobně nevidím nic pozitivního na těch 40 letech "lidové komunistické myslivosti" co se tradic týče, v tomto směru "lidová myslivost" nepřinesla vůbec nic. A ty rozdíly jsou marginální, dneska to jsou lidovými myslivci ti tolik nenávidění "zbohatlíci", tehdy to byli různí tajemníci na všelijakých úrovních atd., atd., vyhazování z honiteb fungovalo tehdy taky, jen pod jinými záminkami atd., to prostě nemá cenu srovnávat, v zásadě je to stejný. Ale co se tradic v myslivosti týká, tak přínos těch 40 let je naprostá nula. M

Autor: Rudolf Husák | 05.10.2011 20:28
Naprosto se ztotožňuji s příspěvkem Jendy Slavětínského.

Autor: Fesoj | 05.10.2011 18:37
Mám 5 dospělých dětí - 4 syny a dceru - a nikdo se "nepotatil". Dost mě to mrzí... A nezbývá nic jiného, než věřit, že snad v dědových stopách půjde některé ze smečky mých vnoučat. Jenže je to taky trochu o tom, že v dnešní době normální mladý člověk má co dělat, aby uživil rodinu, nemluvě o tom, že myslivost, mám-li ji dělat pořádně, stojí kromě peněz také spoustu času. V našem MS jsou 3 mladší členové do 40 let, jeden z nich je opravdu myslivec tělem i duší - a přitom si letos stěží našel čas na plnění členských povinností, nemluvě o lovu. V sousedním MS zase dva bráchové, mladí kluci, už pověsili myslivost na hřebík, protože jim na ni v dnešní hektické době už nezbýval čas. A bude hůř... Proto se musíme snažit - my všichni, kteří nezastáváme heslo "po nás potopa" - ty mladé, pokud projeví zájem, podchycovat, učit, vychovávat - a ne jim házet klacky pod nohy, jak se bohužel ještě mnohde děje. Vždyť naši přírodu, zvěř a všechno to krásné, co s myslivostí souvisí, jsme sice zdědili od svých rodičů - ale zároveň to máme vypůjčené od svých dětí, takže musíme dbát nejen na to, abychom jim měli co předat, ale také na to, aby bylo vůbec komu co předat.

Autor: Břéťa Ambrož | 05.10.2011 18:17
To Ellhenicky: A to já mám zase uplně obrácenou zkušenost. Co vím od svých spolužáků z VŠ i od dalších mladých lidí co se chtěli zapojit do mysliveckého života, tak mnoho z nich bylo při žádosti o členství v nějakém MS nepřijato. Nevím proč, ale slyšel jsem už i hypotézu ve smyslu "Nebudem brát nikoho nového, ubylo by nám na přídělech"...to je pak smutné, když nedostanete ani šanci. Neříkám že je to tak vždy, ale bohužel stává se to. Přitom mohu říci, že jak v kurzu pro získání prvního loveckého lístku, tak i při přípravě na vyšší myslivecké zkoušky jsem byl s přístupen pedagogů opravdu spokojen, snaží se předávat tradice a zkušenosti opravdu poctivě a hlavně mladí lidé mají chuť se učit a pro myslivost pracovat...

Autor: Ellhenicky | 05.10.2011 17:57
Mám obdobný pocit jako Honza Slavětínský.Dříve se tahala do myslivosti politika a dnes peníze.Můžete být sebelepší myslivec,parta ale najednou se najde někdo kdo má peníze, koupí si co chce,vy to nemůžete nijak ovlivnit, už to tu také někdo psal, že byli vykopnuti z honitby, kde vyrůstali od dětství. Není to žádná nostalgie,ale myslivost, co byla dříve, už nebude.Více se to nyní přiklání na bázi lovectví. Většina starších myslivců si chodí do lesa odpočinout,odreagovat a nemusí ani střílet. Otázka byla ale jiná.Tradice se snažíme dodržovat,v oblečení, pořádáním plesů,posezení po honech,ale je skutečnost, že silně stárneme.Mladí se k myslivcům, ani k jiným dalším spolkům nějak nehrnou ať se nám to líbí nebo ne,aby bylo pak zkušenosti komu předávat.

Autor: Zdeněk Ondruch | 05.10.2011 16:51
Lamentovat jak bylo dřív-nevím? Byl jsem kluk, chodíval jsem s mým tatou na králíky-bývalo jich mraky, na hony, kde nestačila 100 patronů( já dnes hlavní hon obejdu se 4ma a na bažantí mi stačí 10ka. Ale taky si pamatuju jak několik let marně žádal o výměnnou kombinovano hlaveň k ohnivé holi-ZH. Byl to jeden z důvodů, proč s myslivostí taky sekl.Letos měl 65 a už s nostalgií na to vzpomíná.Taky si pamatuju když nás při lovu králíků zajali na kroměřížské Hvězdě sovětští vojáci.Pamatuju si když bývala každoročně vytrávená Chropyňská Bečva, pamatuju, když "jela kampaň" v Moravě a já jako druhák se každý den večer vracel domů ze jako prase, chytajíce 70-80 cm štiky do oka.Ty jsme vysazovaly se staršíma klukama do blízkých Meďáků....
Lamentování jak bylo, je nesmysl, chovejme se tak, aby příroda po nás zůstala alespoň v takovém stavu jaká je dnes.

Autor: Vrba Frantisek | 05.10.2011 16:25
Honzo nerad to píši,ale ted jsi mně trošku nadzvedl.Asi si každý pamatujeme něco jiného! Já si pamatuji rok 1971 a prověrky kdy z našeho M.S Vyloučili asi deset členů.Roky 1985-8 kdy jsme měli výborovou schůzi,po ní schůzi KSČ členů M.S,a potom Výroční schůzi M.S,takže já jako jediný člen výboru a nekomanč jsem musel asi hodinu čekat venku.A v neposlední řadě také na to jak jsem skoro 20 roků čekal na možnost pořidit si kulovnici,a to v revíru kde se ročně lovilo přes 150 kusů spárkaté.To jak jsem nakonec k nákupnímu povolení přišel by vydalo na povídku.Pak "čas trhl oponou" přišel rok 1991,velkou část revíru schlamstl Národní park a nám zůstalo jen pole,pár kousků lesa a na stejný počet lidí lovíme asi 30 kusů.Tak si říkam že máš v něčem pravdu,a že je to pěšky jako za vozem.

Autor: Karel poslík | 05.10.2011 14:34
Podle mého názoru jsou to právě naše bohaté tradice, které vytváří jakousi osobitost české myslivosti. Ostatně pojem myslivost ve vazbě na její tradice definuje i současný zákon v paragrafu 2. Netroufal bych si některou vybranou součást tradic nebo některou mysliveckou disciplínu priorizovat a povyšovat nad ostatní, protože si myslím, že všechny dovednosti, znalosti, tradice a zvyky je třeba chápat jako celek. Někdy také propadám pesimismu a představám, jak to s myslivostí dopadne. Nebude to jako s vánočními nebo velikonočními svátky, kde začíná být tradiční pojem a význam potlačován závoděním v okázalých nákupech a „žrádle“ ?Dříve se v každém druhém článku „ budoval“ rozvinutý socializmus, dnes je zaklínadlem zákon trhu. Máš peníze , tak máš právo koupit lejstro, povolenku, zážitek, štonty na honu, nebo rovnou honitbu. To by pak mělo být nazýváno jiným termínem než je myslivost. Na druhé straně jsem optimistický třeba při setkáních v Roudné s těmi malými trubači, protože skrze ně na nás dýchá budoucnost této tradiční disciplíny. Jinak Honzo S. vzpomeň si, když ti bylo dvacet a méně, jaký byl tvůj pohled na tehdejší čtyřicátníky. No a potom si uvědom, kolik zkušeností a dovedností v myslivosti jsi už sám získal a přenes to do reality. Přichází to plíživě, ale dostáváš do pozice, kdy tvé vzory a idoly jsou pryč a v očích začínajících myslivců obsazuješ prázdná místa svých učitelů právě ty sám. A život jde dál, protože ti dnešní adjunkti budou jednou říkat :“ Jo to nás tenkrát učil tamhle Honza, to už byl zkušený mazák“. To by byla ta dobrá a optimistická varianta. Zdar Karel

Autor: Jan Slavětínský | 05.10.2011 09:09
To je poměrně široké téma na dlouhé diskuse a různých názorů. Naše myslivecké zvyky a tradice je rozsáhlé téma v každé myslivecké učebnici, je samostatným tématem a zkouší se u všech typů zkoušek z myslivosti.Potom už záleží na každém co k myslivosti cítí a jak tyto poděděné tradice sám dodržuje a předává je dál na mladé a začínajicí myslivce. Sám jsem s myslivostí začínal v době kom.režimu, tak že můžu porovnat myslivost tenkrát a dnešní. Pro mne byla tenkrát hezčí myslivost. Nemůžu si pomoci, ale byla. Byla klidná,bezstarostná,levná a relaxační.V mých očích tenkrát bylo hodně starých a zkušených praktiků,kteří už dnes většinou nežijí a tito chlapi znali. Své zkušenosti předávali dál, znali fígle,uměli zvěř stopovat,chytat,vábit a chovat. Jejich zážitky se hezky poslouchaly při posezeních a tito chlapi byli nestory a kostrou naší myslivosti. Něco za svůj život dokázali. Z jejich práce po slavné revoluci těžili vychcánkové ,myslivecké naplaveniny a rychlokvašky , kteří vše uplatili,koupili revíry,které vystříleli a jen lízali tu pomyslnou mysliveckou smetanu.Lov je u nich až na prvním místě.. Jó, možná někteří umí zajímavě vyprávět,jak lovili medvědy v Kanadě nebo střílel antilopy v Africe, co vypili a jak jezdili, jaká flinta je nejlepší, jaké boty,ale o ničem jiném si s ním u stolu o myslivosti nepohovoříte. Peníze a současná politika formuje celou myslivost.Sdružení, aby měli na nájmy a na náklady ,prodávají odstřely, prodávají štonty,prodávají zvěř z výřadu,prodává se všechno... a jen shání prachy a zase prachy. Nepamatuji, že bych dříve jel na hon na kachny a platil za štont a kachnu si kupoval na výřadu...za dodržování všech tradic i s troubením trubače. Ze současné myslivosti se stal bisnis. Je k pláči, když je výřad udělaný, troubení a vše podle tradic,když se vám potom "rychlokvaška" v širokém klobouku neumí ani chovat u výřadu,šlape v něm a neumí ani poděkovat za zvěř.Říká si myslivec a patří mezi nás ...A to se bohužel k lepšímu nezmění, nevěřím .

Autor: Jan Rys | 03.10.2011 15:21
Chtěl bych otevřít diskusi na téma krásy české myslivosti a její výjimečnosti ve světovém kontextu.

Čím je podle vás česká myslivost výjimečná, které tradice jsou podle vás hodné zachování a co vám naopak v tradičním pojetí naší myslivosti vadí.

Doufám, že přispějí i ti kolegové, kteří měli možnost lovu na jiných kontinentech, v jiném kulturním prostředí, s jinými tradicemi.